Saturday, August 22, 2009

Hari Pertama Ramadhan

Alhamdulillah hari pertama Ramadhan telah kami lalui dengan baik walaupun masanya agak panjang berbanding di Malaysia pada ketika ini. Tambahan pula hari pertama puasa jatuh pada hari Sabtu. Kami bersahur agak awal iaitu pada jam 2.30 pagi memandangkan waktu Subuh adalah pada jam 3.16 pagi di sini dan berbuka pada jam 8.32 malam.
Pada hari pertama Ramadhan ini, kami telah dijemput oleh Pak Herman dan Kak Siti untuk berbuka puasa di rumah mereka di Niva. Antara agenda lain juga ialah sesi bergambar beramai-ramai sebagai kenangan dan juga untuk dihantar kepada pihak akhbar di Malaysia bersama ucapan salam aidilfitri buat kenalan di tanahair daripada kami di perantauan. Jadi semua berbaju rayalah, konon-kononnya dah raya, padahal baru hari pertama puasa hehe. Dengan berbuka puasa beramai-ramai ini, sekurang-kurangnya dapat mengubat kerinduan kami kepada keluarga dan kawan-kawan kami di Malaysia. Walaupun kami baru kenal kebanyakan daripada mereka, namun kami semua tidak ubah seperti sebuah keluarga yang begitu rapat. Setelah berbuka puasa, kami solat Maghrib berjemaah. Tapi tak sempatlah nak tunggu solat Tarawih berjemaah kerana jam 11.06 baru masuk waktu Isyak dan sudah agak lewat.
Image Hosted by ImageShack.us

InsyaAllah pada tiap-tiap hujung minggu lokasinya akan berubah ke tempat yang lain pula. Di samping dapat berkumpul beramai-ramai berbuka puasa, dapat juga memberi peluang kepada tuan rumah menambahkan pahala dengan memberi makan kepada orang-orang yang berpuasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...