Saturday, April 24, 2010

Gelagat Eilman..

Sekarang Eilman dah masuk 2 bulan lebih dan beratnya pula dah 5 kilo lebih. Makin lama makin mudah untuk dijaga kerana sekarang Eilman dah mudah tidur malam. Kalau terjaga pun hanya untuk menyusu atau tukar lampin dan setelah itu dia tidur kembali. Kalau awal-awal dulu agak sukarlah juga Eilman ni nak tidur malam tapi sekarang dah bertambah baik. Cabaran sekarang tidaklah sesukar pada waktu awal-awal dulu. Sekarang Eilman dah pandai senyum dah dan juga pandai berkata-kata. Tapi cakap bahasa yang dia seorang jela yang faham. Tapi kadang-kadang ada maknalah juga perkataan yang dia sebut tu. Antara perkataan yang dia sebut adalah seperti "bulat", "gemuk", "ungu", "hello" dan yang saya agak kagum tu pagi tadi Eilman ada sebut "Ibu" ! Memang sebijik dia kata perkataan "Ibu" tu. Mungkin kebetulan je kot hehe.

Di sini saya ada sertakan 2 video Eilman berkata-kata. Video pertama ntah apalah yang Eilman mengadu dengan Ayah dia tu. Ajak keluar jalan-jalan agaknya. Tetiba terkeluar perkataan "ungu" daripada mulutnya.

video

Video kedua ni pula Eilman tengah buat-buat cakap dengan seseorang di telefon. Mungkin dia tiru kami yang selalu telefon keluarga di Malaysia kot. Boleh pula dia cakap "hello" tu. Pastu sedih kot 'orang' di talian tu tak jawap hehe. Layankan jela.

video

Perihal 'Study'...

Hari ini genap 3 minggu blog ni tidak dikemaskini. Memang langsung tiada semangat nak tulis blog. Bukan apa, cuma fikiran ini banyak tertumpu kepada study dan ditambah pula dengan masa yang semakin lama semakin suntuk. Pertengahan bulan Mei depan saya dijangka akan menyertai persidangan PPEPPD 2010 di Suzhou, China dan minggu depan, 30 April merupakan tarikh akhir untuk menghantar manuskrip. Sebelum tu, kenalah diluluskan oleh para penyelia dulu. Paling kurang 2 minggu sebelum tarikh akhir dah kena penyelia baca dan komen dulu. Tapi baru semalam saya berjaya hantar draf pertama kepada penyelia. Sebelum tu dah kena sound la dengan penyelia sebab lambat beri draf hoho. Apa boleh buat, results yang sedia ada kurang memuaskan, maka di saat-saat akhir pun masih pulun lagi demi mendapatkan keputusan yang lebih baik sehinggakan hari minggu pun kena pergi sekolah huhu. Tapi setelah hantar draf pertama semalam tu rasa lega la sikit. Dahla malam sebelum tu tidur 2 jam lebih je.

Maka hari ni saya mengambil keputusan untuk berehat sepuasnya dengan keluarga hehe dan hati pun terbukalah nak kemaskini blog ni. Dalam sibuk dengan pengajian ni pula ada juga perkara lain yang nak perlu diuruskan bulan ni. Yang ini akan saya ceritakan dalam entri yang lain pula. Apapun semoga saya dapat melalui hari-hari dalam minggu hadapan dengan lancar dengan pembetulan-pembetulan yang bakal perlu saya buat selepas penyelia menyemak draf pertama manuskrip tu. Pasti penuhlah contengan di atas draf manuskrip tu hehe. Seterusnya berjaya menghantar manuskrip tersebut pada masa yang ditetapkan. Maka lepas tu bolehla fikir pasal seronok dapat ke China dan pulang ke tanahair seketika. Betul kata orang, kita usaha sungguh-sungguh dahulu, setelah itu baru ganjaran tu kita dapat. Work hard pays off kata Mat Saleh hehe.
Bercerita mengenai study ni, kira dah masuk tahun kedua dah saya sekarang ni. Jika sebelum ni saya ada bercerita mengenai setahun kehidupan di Denmark, kali ni saya nak kongsi sedikit mengenai setahun study di Denmark (DTU). Pada pendapat saya, sudah tentu ada sebab mengapa kerajaan membelanjakan wang yang banyak untuk memberi peluang kepada rakyat negara kita untuk belajar di luar negara. Antaranya ialah kerana kelainannya dengan universiti di dalam negara. Apa yang lainnya?. Yang pertama adalah negara tempat belajar itu adalah negara yang asing bagi kita. Bila asing, maka kita akan belajar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan, cuaca, budaya, bahasa di negara ini yang tentunya asing bagi kita. Itu yang saya dapat rasa setelah setahun di sini. Maka insyaAllah bila balik nanti bolehlah kot sesuaikan diri dengan apa jua keadaan dan cabaran di sana.

Selain itu, yang saya nampak adalah kita dapat bekerja dengan orang yang pakar dalam bidang diceburi selain mudah membuat jaringan dengan pakar-pakar lain dalam bidang berkenaan. Sebab itulah contohnya seperti saya yang ingin menyambung pengajian PhD di luar negara perlu mencari penyelia bertaraf Professor atau yang pakar dalam bidang yang diceburi. Secara peribadi pun saya nampak penyelia-penyelia saya ni memang pakar dalam bidang mereka. Mereka banyak idea dan mudah untuk memberi komen dan cadangan setiap kali saya berjumpa mereka. Di sini saya perlu berjumpa mereka seminggu sekali. Memang penat nak kena jumpa tiap-tiap minggu terutama dari segi mental hehe. Tapi paling kurang mereka dapat memberi panduan dan nasihat dengan lebih kerap. Setakat ni rasanya saya berpuas hati dengan suasana kerja di sini dengan bagaimana ilmu/progress kerja itu dikongsi melalui seminar serta komen-komen yang diberi untuk memperbaiki, rakan-rakan sekerja yang sudi membantu sekiranya ada masalah, kerjasama dan jaringan yang banyak dengan pakar dan penyelidik dari universiti luar, hubungan dengan industri dan lain-lain. Rasanya ada banyak yang boleh dicontohi dan diaplikasikan di Malaysia.

Apapun bukan mudah untuk melalui liku-liku dan cabaran dalam menjalankan penyelidikan di sini. Pendek kata, bukan mudah untuk mendapatkan PhD. Kena ada semangat yang sentiasa kuat, ilmu asas yang kukuh, pengurusan masa yang baik dan banyak lagi yang bukan senang nak dikekalkan. Namun, semoga saya dapat lalui 2 tahun lagi ni dengan lebih baik dan menggunakan masa yang ada dengan sebaik-baiknya.

Saturday, April 3, 2010

ESCAPE 2010, Italy

ESCAPE is the European Symposium on Computer Aided Process Engineering and it is an annual conference where many PhD students from CAPEC will be participating. This year many of my colleagues will be attending this conference. But I will attend the PPEPPD 2010 conference in China as it is more close to the area that I'm working with and the fact that it is once in 3 years. Actually the due date for the abstract submission of this conference was last July 2009. Anyway I just want to promote to those who are working in the area of Computer Aided Process Engineering in case if you are interested to join next year.
About ESCAPE Conference Series

ESCAPE-20 is the 43rd event of the CAPE Working Party, which will be held in Ischia, Italy from June 6 to 9, 2010. The most recent symposia were organized in Romania, Bucharest 2007 (ESCAPE 17), France, Lyon 2008 (ESCAPE-18) and Poland, Cracow 2009 (ESCAPE-19). ESCAPE-20 is organized by AIDIC, the Italian Association of Chemical Engineering, a member society of the European Federation of Chemical Engineering. The series serves as a forum for engineers, scientists, researchers, managers and students from academia and industry to present and discuss progress being made in the area of CAPE. CAPE refers to computer aided methods, algorithms and techniques related to process and product engineering. The ESCAPE-20 scientific program reflects strategic complementary objectives of the CAPE Working Party: to check the status of historically consolidated topics by means of their industrial application and to evaluate their emerging issues. New windows will be open to the CAPE audience by inviting adjacent research areas to co-operate in the creation of the technical program.

Formats & Topics

The whole set of themes for ESCAPE-20 cover the usual scope of ESCAPE conferences, from off-line design to on-line systems, including numerical and computational methods, integrated and multiscale modelling and new opportunities. ESCAPE-20 will include a rich programme of guest speeches and keynote talks from leaders in science and industry.

1- Fundamental in Computational & Numerical methods

Software Architectures and Computing Frameworks for CAPE Parallel, Distributed and Grid Applications Large Scale Systems: Algebraic, DAE, PDAE Nonlinear, Mixed-Integer, Stochastic Programming Multi-Objective, Multiperiod, Global Optimization

2- CAPE and Society

Loss prevention, Safety promotion, Sustainability, Environmental protection, Energy saving, Emission detections: odour, noises, particulate matter

3- Off-line Systems

Integrated Product and Process Design, Integrated multi scale Modelling and Simulation, Process intensification and costs reduction, Business decision support and business globalisation

4- On-line Systems

Optimization and Optimal Process Control and Operations, Process Dynamics, Industrial Applications and Case Studies

5- CAPE and new opportunities

System Biology and Biological Processes, Food processing, Material processes, Climate changes, Human life cycle

For more infromation, please visit this website: http://www.aidic.it/escape20/

UCI Track Cycling World Cup 2010

Last Thursday (25 March 2010) we went to Ballerup Super Arena to support our Malaysian cyclists Azizulhasni Awang and Josiah Ng who were competing in the UCI Track Cycling World Cup 2010 held here in Copenhagen from 24 to 28 March 2010. There were many events that day but the event that caught our most attention was the Keirin Event, the event where our Malaysian cyclists were competing and being that Azizulhasni Awang was the defending champion due to his victory in Beijing in February 2010.
It was our 'school day' so I came a bit late arriving at 6 pm at the venue. Missing the first round I was a bit dissapointed to found out that Josiah Ng was disqualified for causing an accident with the former world champion Chris Hoy from Britain. However, as expected Azizulhasni managed to get through to the 2nd round winning 1st in his group. There are many other Malaysian supporters came to give support and together with us were the TV3 sports reporter, Fadzil Mohd Rais and his cameraman. They took some shots and also interviewed some of us which was aired during the sports' segment in Buletin Utama 27 March 2010 (see video - You can see me in the backgound hehe).

video

As expected Azizulhasni got through to the 2nd round and into the final competing with the former world champion, Chris Hoy who was injured last year. At the final round it was a close race between Azizulhasni and Chris Hoy where he was beaten by just half tire making the Scottish again the world champion. Although I am a bit dissapointed, however we felt very proud that Azizulhasni managed to get the silver medal. By looking at his physical appearence compared to the other competitors, winning second place was tremendous.


After the event, we waited for a while to meet with Josiah Ng and Azizulhasni to congratulate and give them moral support. Azizulhasni was very excited to see many Malaysians came to support him and he said that definitely that gave him a boost. Actually I never interested in track cycling before, but this experience changes that especially when a Malaysian managed to get to this level. Keep it up!

Friday, April 2, 2010

Setahun Di Denmark

Sedar tak sedar dah setahun kami berada di Denmark. Kami tiba di sini pada 21 Mac 2009 yang lepas dan kini dah lebih setahun kami menjalani kehidupan di bumi yang asing ini. Banyak kenangan manis yang kami lalui di sini namun terdapat juga sedikit pengalaman yang kurang manis. Memang adatlah dalam kehidupan kita, yang penting kita ambil yang jernih buang yang keruh. Yang keruh tu kita jadikanlah sebagai contoh untuk kita perbaiki diri yang lemah ini. Sudah semestinya tujuan utama saya ke sini adalah untuk menuntut ilmu dan berusaha untuk membawa pulang ijazah PhD namun entri kali ini adalah lebih kepada kehidupan dan pengalaman kami di sini.

Bagi saya, pengalaman yang sangat menarik yang berlaku sepanjang setahun kami saya berada di sini adalah pertama saya mendapat tahu bahawa isteri saya mengandung Mei lepas dan seterusnya melahirkan anak kami yang pertama Februari lepas setelah 3 tahun lebih mendirikan rumahtangga. Ramai rakan/keluarga yang bergurau mengatakan mungkin sebab di sini sejuk kot sebab tu la senang mengandung hehe. Alhamdulillah rezeki kami di sini.
Selain itu, pengalaman yang menarik bagi saya adalah berpeluang untuk tinggal di sebuah negara yang sudah semestinya berbeza dengan Malaysia dari segi cuaca, bahasa, rupa fizikal orangnya, budaya dan macam-macam lagi. Mungkin berbeza daripada orang yang datang melancong ke luar negara kerana kami dapat merasa pengalaman di sini sepanjang tahun. Dari segi cuaca kami dah dapat merasa 4 musim iaitu musim-musim panas, luruh, sejuk dan bunga. Pelbagai pengalaman seperti sejuknya, siang atau malam yang panjang melebihi biasa, salji dan lain-lain. Berbeza dengan cuaca di Malaysia yang mungkin tidak jauh bezanya sepanjang tahun. Dari segi bahasa juga mungkin ada sedikit kesukaran kerana kebanyakan papan tanda, pengumuman dan surat menyurat adalah dalam bahasa Danish walaupun sebenarnya mereka sangat fasih berbahasa Inggeris. Dari segi budaya pula saya tidak berapa rasa pengalamannnya sebab kami lebih banyak bergaul dengan masyarakat Malaysia di sini berbanding dengan rakyat tempatan. Di samping itu juga kami berpeluang untuk melawat negara Eropah lain seperti Sweden, Belanda, Jerman dan juga England.

Selain itu, kami juga rasa bersyukur kerana sebenarnya boleh tahan jugalah bilangan rakyat Malaysia dan Melayu di sini. Yelah kita akan berasa lebih selesa untuk bergaul dengan masyarakat Malaysia dan Melayu di sini kerana agama dan budaya yang sama. Dengan mereka, kami dapat merasa bagaimana kehidupan komuniti Malaysia di luar negara. Sebelum ini selalu nampak dalam gambar dan laman web sahaja. Tahun pertama kami di sini juga buat pertama kalinya kami menyambut Ramadhan dan Syawal di luar Malaysia. Jika diikutkan memang sedih kerana tak dapat beraya bersama keluarga namun kehadiran masyarakat Melayu yang kami anggap seperti keluarga di sini sekurang-kurangnya mengubatkan kesedihan dan kerinduan itu.
Apapun kami sebenarnya sangat rindukan tanahair di sana. Rindu untuk pulang untuk melihat bumi Malaysia dan juga untuk berjumpa keluarga. Namun apakan daya inilah pengorbanan yang kami lakukan dan harapnya ia memberikan pulangan yang baik.

I Was Tagged..

Saya telah di 'tag' oleh rakan sekursus saya di UTM dulu iaitu Noorul
Layankan jela huhu..

SIAPAKAH ANDA DIRUMAH ?
Setiap hari : Bos besar, Suami, Ayah
Setiap minggu : Sama seperti di atas, Tukang kemas rumah, Tukang masak (pembantu chef je), Tukang makan, Tukang jaga anak (ni pun pembantu je) dan lain-lain

SIAPAKAH DIRI ANDA DISAMPING RAKAN ?
Kurang peramah, kurang bercakap/bersembang, muka selalu serius,
tapi suka berkongsi masalah dengan rakan-rakan..

5 BENDA YANG ANDA IDAMKAN TAPI MASIH BELUM TERCAPAI ?
1) Dapatkan PhD
2) Anak kedua (haha..)
3) Menguruskan masa dengan baik
4) Menjelajah ke seluruh dunia ?
5) Mampu membeli kereta BMW

SIAPAKAH NAMA PASANGAN ANDA?
Schewa Ramli (nama penuh dirahsiakan..hehe)

CERITAKAN 5 PERKARA YANG PALING ANDA SUKA TENTANG PASANGAN ANDA ?
1) Penyabar
2) Ceria & Peramah
3) Pandai memasak (Sejak kahwin saya naik 20 kg oh bahagianya huhu)
4) Tulisan cantik, seorang yang kreatif
5) Pandai menguruskan banyak perkara

BILA TARIKH COUPLE
Saya tak menggalakkan anda couple ya kerana sesungguhnya bercinta/couple selepas berkahwin itulah yang sebaiknya dan yang dituntut.
Sekitar April 2004 (tarikh perasaan dinyatakan huhu..)

KENANGAN PAHIT ANDA BERSAMA RAKAN ANDA
Usah dikenang kenangan pahit..Saya maafkan segalanya haha..

LAGU TEMA CINTA ANDA
Ada ke ?..hehe..Lagu Kasih Kekasih INTEAM boleh ke ?

APA PERUBAHAN YANG ANDA INGIN LIHAT PADA PASANGAN ANDA
ku terima seadanya..

Eilman & Azzim

Beberapa minggu yang lalu (nampak sangat dah lama tak kemaskini blog hehe) Eilman buat pertama kalinya bertemu dengan kawannya Azzim Zufri, anak kepada rakan kami di Denmark Fauzi dan Kak Sue serta adik kepada Ninie. Mereka beza 5 hari, Eilman dilahirkan pada 19 Februari manakala Azzim pada 24 Februari 2010. Lepas ni bolehlah jadi kawan rapat dan sambut harijadi sama-sama hehe. Tengok gambar mereka diatas, 'sombong' je masing-masing, yela baru bayi mana pandai lagi nak berkawan hehe. Nanti bila dah pandai berkawan, tak duduk diam la bermain-main.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...