Wednesday, July 20, 2011

Melawat N Seoul Tower..


Semasa berada di Seoul, Mac-April yang lepas, kami sekeluarga berkesempatan untuk mengunjungi N Seoul Tower. Menara ini terletak di atas bukit Namsan dan dibina pada tahun 1969 serta mula dibuka untuk kumjungan orang ramai pada 1980. Boleh dikatakan ia merupakan antara landmark Seoul yang harus dan banyak dikunjungi pelancong sepertimana Menara KL di Malaysia. Ketinggian N Seoul Tower ni ialah 236.7 m daripada base, namun oleh kerana ia berada di atas bukit, ketinggiannya mencecah 479.7 m daripada paras laut, satu kedudukan yang baik untuk melihat permandangan bandar Seoul daripada puncak menara. Pada asalnya ia dikenali sebagai Namsan Tower atau Seoul Tower, namun kini ia dikenali sebagai N Seoul Tower setelah ia diubahsuai pada tahun 2005.


Untuk ke menara tersebut, pengunjung boleh menaiki kereta kabel ataupun menaiki bus. Namun kami hanya menaiki bas ke sana kerana agak mahal sikit jika menaiki kereta kabel. Namun daripada hentian bas, kami masih perlu mendaki bukit untuk ke menara tersebut. Penat juga nak mendaki tu sebab agak curam juga. Dalam perjalanan mendaki bukit tu ada pakcik dan makcik ni jual gula-gula kapas. Ramai juga pengunjung yang beli, mungkin boleh bagi tenaga untuk mendaki kot hehe. Kami pun beli juga dengan harga 2000 won (RM 5.70), macam agak mahal juga.

Di kawasan base menara tersebut terdapat kawasan untuk berekreasi dan berehat untuk kemudahan para pengunjung dan terdapat juga restoran-restoran dan kedai-kedai cenderamata. Selain itu, apa yang menarik perhatian saya ialah terdapat ribuan kunci mangga yang dikunci di pagar-pagar yang dikhaskan. Kononnya bagi pasangan yang bercinta, mereka boleh mengunci mangga yang ditulis nama mereka dan kunci mangga tu dibuang, yang memberi simbol bahawa cinta mereka tidak akan terpisah. Macam-macamlah huhu. Untuk menaiki menara tersebut ke dek permerhatian, pengunjung perlu membayar 9000 won untuk seorang dewasa. Namun masa kami naik hari tu, kami bayar lagi murah sebab ada sebahagian daripada dek tersebut dalam renovasi. Apapun jika nak melawat menara ni, seeloknya semasa cuaca yang cerah sebab jika cuaca mendung atau berjerebu, mungkin pemandangan bandar Seoul (daripada dek pemerhatian terutamanya) tidak berapa menarik. Jika nak datang pada waktu malam pun boleh, kerana ada pertunjukkan cahaya di menara ni.

Rujukan:
1) Wikipedia
2) Visitseoul

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...