Saturday, August 6, 2011

Marbæk Strand, Frederikssund

Pada setiap Ahad pertama bagi setiap bulan di Copenhagen, setiap perjalanan yang menggunakan S-tog (tog dalam bahasa Danish bermaksud keretapi) adalah percuma, tapi kena check jugalah laman web syarikat keretapi berkenaan untuk kepastian. Maka di kesempatan itu kami sekeluarga telah berkunjung ke Frederikssund, yang merupakan stesen terakhir pada line C. Perjalanan kami bermula daripada stesen Holte (yang paling hampir dengan penginapan kami) di line B dan terus ke Valby di line C. Daripada Valby, kami terus ke Frederikssund.


Kira jimatlah DKK 60 (dalam RM 30) untuk perjalanan pergi dan balik. Pelan perjalanan tersebut adalah seperti di dalam peta di atas. Kenapa ke Frederikssund?. Tak tahulah, mungkin saje nak tengok permandangan semasa dalam perjalanan ke sana (memandangkan ia antara stesen paling hujung dalam pelan S-tog) dan nak lihat apa yang menarik di sana.

Di Frederikssund, kami bercadang untuk ke Marbæk Strand untuk bermandi manda. Survey di internet pun nampaknya di situlah antara tempat yang nampak macam menarik. Tapi boleh tahan juga sejuknya air di Marbæk Strand tu. Orang memang ramai, tapi nampaknya semua lebih suka berjemur daripada mandi air yang sejuk. Mula-mula tu tak tahan juga nak mandi, tapi lama-lama dah okay sebab mungkin badan dah mula menyesuaikan dengan suhu air. Eilman pun tak tahan sejuk, cuma berani masukkan kaki je dalam air yang sejuk tu. Waktu summer pun air masih sejuk lagi. Sebenarnya di Frederikksund kami hanya ke sini je. Malas rasanya nak jalan-jalan banyak-banyak, lagipun takde la rasanya apa-apa tempat yang begitu menarik di kawasan sekitar. Saje nak isi masa hujung minggu bersama keluarga sambil explore beberapa tempat di Denmark ni.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...