Friday, March 25, 2011

Masjid @ Itaewon, Seoul

Seoul Central Mosque di Itaewon, Seoul merupakan satu-satunya masjid di Seoul. Ia dibuka pada tahun 1976 dan terletak di dalam daerah Hannam-dong, Yongsan-gu. Kuliah-kuliah agama di masjid ini diberikan sama ada dalam bahasa Arab, Bahasa Inggeris dan juga Bahasa Korea. Pada setiap kali solat Jumaat, ramai orang Islam, terutamanya yang berasal daripada Negara Arab, India, Pakistan dan Turki yang berkungjung ke masjid ini. (Rujukan: Wikipedia). Untuk melihat lebih banyak gambar-gambar masjid berkenaan sila lawat laman berikut dan bagi yang berada di Seoul dan ingin tahu bagaimana untuk ke sana, boleh lawat laman berikut (sila klik).

Setakat berada di Seoul ni, saya sudah 3 kali berkesempatan untuk berkunjung ke masjid ini. Tambahan pula masjid ini terletak di Itaewon, kawasan di mana banyak restoran-restoran dan kedai-kedai yang menjual makanan halal senang didapati dan boleh dikatakan merata-rata berhampiran dengan masjid berkenaan. Hari ini juga, saya telah berkesempatan untuk menunaikan solat Jumaat di masjid ini. Agak jauh juga jika daripada universiti nak ke Itaewon ni. Mula-mula kena naik shuttle bas, kemudian tukar ke bas hijau dan seterusnya ke subway. Daripada subway pula, setelah 10 perhentian, barulah tiba di stesen Itaewon yang mana ia mengambil masa hampir 45 minit. Mungkin ada kawasan berdekatan universiti yang mana solat Jumaat dijalankan cuma mungkin saya je yang tak tahu. Macam di Denmark, ada beberapa tempat di mana solat Jumaat dijalankan, juga berdekatan dengan universiti di sana.

Selain orang Islam, terdapat ramai juga pelancong-pelancong yang datang berkunjung sama ada untuk melihat keunikan struktur binaan masjid dan juga mungkin ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Islam.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...