Sunday, October 17, 2010

Sejarah Tercipta..

Alhamdulillah bersempena dengan program Jom Silat yang dianjurkan oleh Persatuan Seni Silat Cekak Pusaka Hanafi Malaysia (rujuk entri di bawah), 2 rekod berjaya dicatat di dalam Malaysia Book of Records iaitu Bilangan Pesilat Wanita Teramai Dalam Satu-Satu Persembahan Silat dan juga Bilangan Pesilat Teramai Dalam Satu-Satu Persembahan Silat dengan jumlah sebanyak 7356 orang pesilat. Walaupun kurang daripada sasaran sebanyak 10000 orang namun rekod sebelumnya yang dicatat pada tahun 2005 iaitu seramai 5032 orang pesilat berjaya dipecahkan. Daripada berita yang saya dapat daripada rakan-rakan di Malaysia, jumlah yang mendaftar untuk program Jom Silat ini adalah seramai 10200++ (lebih daripada sasaran) dan jumlah ahli Silat Cekak Hanafi yang hadir juga lebih ramai daripada 7356 orang, akan tetapi selebihnya banyak melibatkan diri dibelakang tabir dari segi pengurusan dan sebagainya. Disertakan beberapa gambar suasana semasa program berkenaan (diambil daripada laman Facebook Silat Cekak Hanafi Johor) dan juga laporan program berkenaan di Buletin Utama 10 Oktober 2010.

Sebagai ahli SCH, saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua yang terlibat kerana berjaya mengharungi segala cabaran dalam menjayakan program di Dataran Merdeka tersebut. Semoga dengan kempen yang dianjurkan ini bilangan ahli yang mempelajari silat ini akan bertambah dengan lebih ramai lagi. Kejayaan program ini juga menunjukkan sekiranya semua ahli bersatu, tidak mustahil sesuatu perkara itu mampu dilakukan. Terus terang pada mulanya saya agak kurang yakin bahawa angka 10000 itu mampu dicapai, namun dengan usaha dan kerja keras daripada semua, ia mampu juga dicapai walaupun hanya 7356 yang membuat persembahan. Ini juga memberi pengajaran kepada saya bahawa dalam melalui cabaran pengajian PhD kini, kita perlu mempunyai sasaran yang lebih tinggi daripada yang sepatutnya dan berusaha ke arah itu kerana hasil akhirnya belum tentu apa yang disasarkan, namun masih memuaskan.

1 comment:

  1. terima kasih azizul kerana memberi ruang hebahan ini di dalam blog anda..semoga anda suksess dalam mencapai matlamat pembelajaran anda disana dan kami disini sentiasa mendokan kesihatan & kejayaan anda untuk manfaat bersama..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...