Friday, April 2, 2010

Setahun Di Denmark

Sedar tak sedar dah setahun kami berada di Denmark. Kami tiba di sini pada 21 Mac 2009 yang lepas dan kini dah lebih setahun kami menjalani kehidupan di bumi yang asing ini. Banyak kenangan manis yang kami lalui di sini namun terdapat juga sedikit pengalaman yang kurang manis. Memang adatlah dalam kehidupan kita, yang penting kita ambil yang jernih buang yang keruh. Yang keruh tu kita jadikanlah sebagai contoh untuk kita perbaiki diri yang lemah ini. Sudah semestinya tujuan utama saya ke sini adalah untuk menuntut ilmu dan berusaha untuk membawa pulang ijazah PhD namun entri kali ini adalah lebih kepada kehidupan dan pengalaman kami di sini.

Bagi saya, pengalaman yang sangat menarik yang berlaku sepanjang setahun kami saya berada di sini adalah pertama saya mendapat tahu bahawa isteri saya mengandung Mei lepas dan seterusnya melahirkan anak kami yang pertama Februari lepas setelah 3 tahun lebih mendirikan rumahtangga. Ramai rakan/keluarga yang bergurau mengatakan mungkin sebab di sini sejuk kot sebab tu la senang mengandung hehe. Alhamdulillah rezeki kami di sini.
Selain itu, pengalaman yang menarik bagi saya adalah berpeluang untuk tinggal di sebuah negara yang sudah semestinya berbeza dengan Malaysia dari segi cuaca, bahasa, rupa fizikal orangnya, budaya dan macam-macam lagi. Mungkin berbeza daripada orang yang datang melancong ke luar negara kerana kami dapat merasa pengalaman di sini sepanjang tahun. Dari segi cuaca kami dah dapat merasa 4 musim iaitu musim-musim panas, luruh, sejuk dan bunga. Pelbagai pengalaman seperti sejuknya, siang atau malam yang panjang melebihi biasa, salji dan lain-lain. Berbeza dengan cuaca di Malaysia yang mungkin tidak jauh bezanya sepanjang tahun. Dari segi bahasa juga mungkin ada sedikit kesukaran kerana kebanyakan papan tanda, pengumuman dan surat menyurat adalah dalam bahasa Danish walaupun sebenarnya mereka sangat fasih berbahasa Inggeris. Dari segi budaya pula saya tidak berapa rasa pengalamannnya sebab kami lebih banyak bergaul dengan masyarakat Malaysia di sini berbanding dengan rakyat tempatan. Di samping itu juga kami berpeluang untuk melawat negara Eropah lain seperti Sweden, Belanda, Jerman dan juga England.

Selain itu, kami juga rasa bersyukur kerana sebenarnya boleh tahan jugalah bilangan rakyat Malaysia dan Melayu di sini. Yelah kita akan berasa lebih selesa untuk bergaul dengan masyarakat Malaysia dan Melayu di sini kerana agama dan budaya yang sama. Dengan mereka, kami dapat merasa bagaimana kehidupan komuniti Malaysia di luar negara. Sebelum ini selalu nampak dalam gambar dan laman web sahaja. Tahun pertama kami di sini juga buat pertama kalinya kami menyambut Ramadhan dan Syawal di luar Malaysia. Jika diikutkan memang sedih kerana tak dapat beraya bersama keluarga namun kehadiran masyarakat Melayu yang kami anggap seperti keluarga di sini sekurang-kurangnya mengubatkan kesedihan dan kerinduan itu.
Apapun kami sebenarnya sangat rindukan tanahair di sana. Rindu untuk pulang untuk melihat bumi Malaysia dan juga untuk berjumpa keluarga. Namun apakan daya inilah pengorbanan yang kami lakukan dan harapnya ia memberikan pulangan yang baik.

5 comments:

  1. Berapa lama kat sana bro??...salam kenal..

    ReplyDelete
  2. gismo82: 3 thn minimum..bukan khairuliszuan ke ni?..hehe
    tubegia: salam..terima kasih sudi singgah & tinggalkn komen..

    ReplyDelete
  3. salam...zul,bulan 10 ni hang tak balik sini ka?

    ReplyDelete
  4. salam Mokh..tak dapat la..ada demo besar-besaran tu kn?..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...