Saturday, January 23, 2010

Musim Sejuk @ Denmark

Tu dia, bersawang-sawang dah blog ni sebab dah sebulan tak dikemaskini. Bukan tiada perkara yang hendak diceritakan cuma tiada semangat la pula nak menulis. Terima kasih lah kepada yang masih setia membuka blog ni namun minta maaflah kerana tiada cerita baru yang ditulis. Hari ni baru semangat mari. Tambahan pula sekarang kami sedang menumpang di rumah kawan di Hoje Taastrup, agak jauhla daripada apartment yang kami tinggal sebelum ni dan DTU iaitu di Lyngby. Ambil masa lebih kurang sejam setengah jugalah daripada Hoje Taastrup ke Lyngby jika menaiki bas/tren. Jika anda pernah baca post saya ini (sila klik untuk baca) maka anda akan fahamlah situasi saya sekarang ini.

Untuk post ini, saya nak ceritakan mengenai pengalaman pertama kami menghadapi musim sejuk di Denmark. Sebenarnya apa yang saya betul-betul nantikan adalah salji/snow. Selalu saya bertanya, bila la salji nak turun ni hehe. Ye la memang sejak kecil lagi memang teringin nak merasa sendiri salji tu macam mana dan sekarang baru ada rezeki nak rasa kan. Salji pertama yang lebat turun pada pertengahan bulan Disember lepas tanpa henti sehinggga 2-3 hari dan tebal memenuhi seluruh bumi Copenhagen, Denmark. Pada waktu tu perasaan memang seronok betul, kagum melihat salji turun, yang nampaknya macam cebisan (yang dicarik-carik) tisu-tisu jatuh ke bawah. Apabila sajli memenuhi tanah, suasana kelihatan keputihan sahaja. Kalau berjalan di luar pasti saya akan memijak-mijak permukaan yang dilitupi salji tu (walaupun ada permukaan yang dibersihkan untuk laluan pejalan kaki). Saya teringin nak buat Snowman tapi belum berkesempatan lagi hehe.
Sampai ketika post ini ditulis, bumi Denmark masih dilitupi salji. Cuma beberapa hari di penghujung Disember, semua salji cair kerana kenaikan suhu namun suhu kembali turun awal Januari menyebabkan salji turun kembali. Menurut kata rakan di sini mula-mula je kita akan rasa seronok, lama-lama dah tak seronok dah. Sebenarnya saya alami juga perasaan tu sebab yang kami tak tahan tu sebenarnya kesejukan tu. Suhu paling sejuk pernah saya alami di sini adalah -9 darjah Celcius. Tapi menurut rakan yang dah lama tinggal di Denmark, suhu paling rendah pernah mencecah -21 darjah Celcius. Lagi satu, salji ni jika tidak dibersihkan betul-betul untuk laluan bas, basikal ataupun pejalan kaki, suasana akan kelihatan sangat kotor. Tambahan pula jika salji sangat tebal, ia menyebabkan sistem pengangkutan seperti bas dan tren tergendala ataupun lambat sampai. Lagi satu perkara adalah semasa musim sejuk ni kita terpaksa pakai baju tebal-tebal, jadi lecehla kan.
Apapun, saya tetap menyukai musim sejuk yang bersalji ni. Memang seronok dan suasananya juga cantik. Kelihatan tasik-tasik di sini pun semua beku sehinggakan ada yang bermain skating dan ice hockey di atas tasik beku tu. Kalau kenalan di Malaysia ada terdengar mengenai laporan cuaca buruk hasil daripada salji ini di Eropah, sebenarnya di Denmark ni biasa-biasa sahaja. Tidak lah teruk seperti beberapa negara Eropah yang lain. Suhu tidak terlampau sejuk dan juga tiada pula kejadian ribut salji.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...