Sunday, August 22, 2010

Thermo..Thermo..Thermo..

Sepanjang 2 minggu kebelakangan ni, saya sedang mengikuti kursus Thermodynamics Models: Fundamentals and Computational Aspects, yang merupakan kursus PhD yang ketiga daripada empat kursus yang wajib saya ambil sebelum menamatkan pengajian PhD di DTU ni. Teringat dulu semasa undergraduate subjek pertama yang dipelajari berkaitan Termodinamik adalah Termodinamik Asas semasa tahun kedua dan seterusnya subjek Termodinamik Kejuruteraan Kimia semasa di tahun ketiga. Semasa diperingkat Sarjana pula saya ada mengambil mata pelajaran Advanced Thermodynamics, dan kini saya kira di peringkat PhD ni lebih advanced rasanya dan sudah pasti lebih sukar.

Bagi saya termodinamik merupakan satu subjek yang menarik namun ia mungkin mengambil masa yang agak lama untuk memahami segala teori-teori yang berkaitan seperti entalpi, entropi, fugasiti dan banyak lagi di samping aplikasinya dalam pelbagai bidang. Pendek kata, termodinamik ni merupakan satu subjek yang agak sukar untuk difahami dengan mudah. Itu pengalaman yang saya lalui. Untuk kursus yang saya sertai pada kali ini, Alhamdulillah ia telah meluaskan lagi pemahaman dan pandangan saya terhadap bidang ini tambahan pula ia telah dikendalikan oleh Profesor-Profesor yang berpengalaman sangat luas dalam bidang ini (salah seorang daripadanya ialah co-supervisor saya).
Fokus utama kursus ini adalah mengenai aplikasi Thermodynamic Models dari kekuatan dan juga limitasinya seperti Cubic Equation of State, Excess Gibbs Energy Models dan lain-lain. Di samping itu fokus juga diberikan untuk PT-Flash, Stability Analysis and Critical Points, Saturation Points and Phase Envelopes dan Chemical Reaction Equilibrium melibatkan multicomponent dan multiphase systems. Di samping kuliah, kami juga perlu menyelesaikan latihan dengan menggunakan pengaturcaraan Fortran. Nak kena faham teori, juga kena mahir menggunakan Fortran, memang cabaran betul la. Namun, kita akan mudah faham setelah membuat latihan daripada hanya mendengar kuliah.

Selain itu, senarai peserta untuk kursus kali ini pula adalah menarik dan pelbagai. Ada daripada company seperti Shell dan Schlumberger dan ada juga pelajar daripada universiti di Perancis, Norway, Afrika Selatan dan juga beberapa pelajar daripada DTU termasuk saya. Apa yang menarik ialah semasa kuliah dan juga latihan memang begitu banyak persoalan dan juga perbincangan daripada para peserta terutama daripada company. Mungkin kerana pengalaman bekerja mereka yang lebih tertumpu kepada aplikasi ilmu termodinamik ini. Apapun apa yang saya harapkan daripada kursus ini selain lulus adalah supaya ia dapat memberikan manfaat terhadap projek PhD yang sedang saya lalui sekarang dan juga semasa pulang berkhidmat di universiti di Malaysia nanti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...